Faith in Images: A Visual Sociology of la Condesa, Mexico City
DOI:
https://doi.org/10.29340/en.v7n13.367Keywords:
religion, Mexico City, visual sociology, urban religions, spiritualitiesAbstract
This video is the outcome of a study on religious diversity conducted
from 2016-2018 in La Condesa, a Mexico City neighborhood. A visual argument is made through the images as a narrator explains the three dominant spiritualities
this neighborhood: Catholicism, be it institutional, spiritual, or veneration
of the saints; the expansion of self, the culture of self-improvement, and alternative therapies; and Eastern religious practices. This documentary sheds light on the transformations of a territory where the landscape of faith is pushing beyond traditional borders of what constitutes religion.
Downloads
References
Augé, Marc, Jean-Paul Colleyn, Catherine de Clippel y Jean-Pierre Dozon (2019). Vivre avec les dieux. Sur le terrain de l’anthropologie visuelle. París: Fondation Maison des Sciences de l’Homme.
Banks, Marcus (2001). Visual Methods in Social Research. Londres: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9780857020284
Becker, Howard (1974). “Photography and Sociology”, Studies in the Anthropology of Visual Communications, 1 (1), pp. 3-26. Recuperado de: https://repository.upenn.edu/svc/vol1/iss1/3 DOI: https://doi.org/10.1525/var.1974.1.1.3
Belting, Hans (2009). Imagen y culto. Una historia de la imagen anterior a la era del arte. Madrid: Akal.
Bourdieu, Pierre (comp.) (1979). La fotografía. Un arte intermedio. México: Nueva Imagen.
Bourdieu, Pierre (2003). Images d’Algérie. París: Actes Sud.
Canals, Roger (2018a). “Studying Multi- Modal Religions: Migration and Mediation in the Cult of María Lionza (Venezuela, Barcelona, Internet)”, Visual Anthropology Review, 34, (2), pp. 124-135. DOI: https://doi.org/10.1111/var.12169
Canals, Roger (2018b). “The Mirror Effect: Seeing and Being Seen in the Cult of María Lionza (Venezuela)”, Visual Studies, 33 (2), pp. 161- 171. DOI: https://doi.org/10.1080/1472586X.2018.1470902
Consejo de Evaluación del Desarrollo Social del Distrito Federal (2011). Índice del desarrollo social de las unidades territoriales del Distrito Federal. México: Consejo de Evaluación del Desarrollo Social del Distrito Federal.
De la Torre, Renée y Cristina Gutiérrez (coords.) (2007). Atlas de la diversidad religiosa en México (1950-2000). México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/El Colegio de Jalisco/ El Colegio de la Frontera Norte/El Colegio de Michoacán/Universidad de Quintana Roo/Secretaría de Gobernación/CONACYT.
Garbin, David y Anna Strhan (eds.) (2017). Religion and the Global City. Londres: Bloomsbury Academic.
González, Eduardo (2019). “Construyendo esperanza: el documental social participativo como metodología de investigación en un centro de rehabilitación evangélico en Tijuana. Retos y aprendizajes”, Encartes, vol. 2, núm. 4, pp. 195-209. DOI: https://doi.org/10.29340/en.v2n4.120
Gruzinski, Serge (2006). La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a “Blade Runner” (1492-2019). México: FCE.
Gutiérrez, Daniel (2005). “Multirreligiosidad en la Ciudad de México”, Economía, Sociedad y Territorio 5, (19), pp. 617-657. DOI: https://doi.org/10.22136/est002005296
Gutiérrez, Daniel (2010). “De las conceptualizaciones de las religiones a las concepciones de las creencias: a manera de introducción”, en Daniel Gutiérrez (coord.). Religiosidades y creencias contemporáneas. Diversidades de lo simbólico en el mundo actual. Zinacantepec: El Colegio Mexiquense.
Harper, Douglas (2012). Visual Sociology. Nueva York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203872673
Hernández, Alberto y Carolina Rivera (coords.) (2009). Regiones y religiones en México. Estudios de la transformación sociorreligiosa. México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/El Colegio de la Frontera Norte/El Colegio de Michoacán.
Hernández, Alberto (2007). “Urbanización y cambio religioso”, en Renée de la Torre y Cristina Gutiérrez (coords.). Atlas de la diversidad religiosa en México. México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/El Colegio de Jalisco/El Colegio de la Frontera Norte/ El Colegio de Michoacán/Universidad de Quintana Roo/Secretaría de Gobernación/CONACYT.
Hervieu-Léger, Danièle (2002). “Space and Religion: New Approaches to Religious Spatiality in Modernity”, International Journal of Urban and Regional Research, 26 (1), pp. 99-105. Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (2005). La diversidad religiosa en México-XXI Censo General de Población y Vivienda, 2000. Aguascalientes: INEGI. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-2427.00365
Hervieu-Léger, Danièle (2011). Panorama de las religiones en México 2010. Aguascalientes: INEGI.
Jablonka, Ivan (2016). La historia es una literatura contemporánea: manifiesto por las ciencias sociales. Buenos Aires: FCE.
Köppen, Elke (2005). “El ojo sociológico. Una mirada a la sociología visual”, Acta Sociológica (43), pp. 217-233.
Lavaud, Laurent (1999). L’image. París: Flammarion.
Leon-Quijano, Camilo (2023). La cité. Une anthropologie photographique. París: ehess. DOI: https://doi.org/10.1086/729569
Masferrer, Elio (2011). Pluralidad religiosa en México. Cifras y proyecciones. México: Libros de la Araucaria.
Mauad, Ana María y John Mraz (coords.) (2015). Fotografía e historia en América Latina. Montevideo: Centro de Fotografía Ediciones.
Mraz, John (2005). Trasterrados: braceros vistos por los Hermanos Mayo. México: Archivo General de la Nación/Universidad Autónoma Metropolitana.
Mraz, John (2014). México en sus imágenes. México: Artes de México/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Odgers, Olga (coord.) (2011). Pluralización religiosa de América Latina. México: El Colegio de la Frontera Norte/Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.
Ortiz, Manuel (2017). Sociología visual. La fotografía y el video documental como instrumentos para la construcción y difusión del saber en ciencias sociales. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales.
Parker, Cristián (2021). “Religious Diversity, Popular Religions and Multiple Modernities”, en Xóchitl Bada y Liliana Rivera-Sánchez (eds.). The Oxford Handbook of the Sociology of Latin America. Nueva York:
Oxford University Press, pp. 257-272.
Parker, Cristián (2011). “Una visión sobre América Latina. Cambios religiosos, fronteras móviles e interculturalidad”, en Antonio Higuera (coord.). Religión y culturas contemporáneas. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes/Red de Investigadores del Fenómeno Religioso en México.
Ramírez, Luis (2002). Villa Jiménez en la lente de Martiniano Mendoza. Zamora: El Colegio de Michoacán/Instituto Michoacano de Cultura.
Ramírez, Luis (2003). “La vida fugaz de la fotografía mortuoria: notas sobre su surgimiento y desaparición”, Relaciones, 14 (94), pp. 163-198.
Rivera Farfán, Carolina (coord.) (2005). Diversidad religiosa y conflicto en Chiapas. México: unam, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.
Roldán, Verónica (2018). “Religión e inmigración: el Señor de los Milagros en Roma”. Encartes, vol. 1, núm. 1, pp. 140-151. DOI: https://doi.org/10.29340/en.v1n1.13
Suárez, Hugo José (2008). La fotografía como fuente de sentidos. Cuaderno de Ciencias Sociales, núm. 150. San José: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
Suárez, Hugo José (2012). Ver y creer. Ensayo de sociología visual en la colonia El Ajusco. México:
UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales/Quinta Chilla.
Suárez, Hugo José (2015). Creyentes urbanos. Sociología de la experiencia religiosa en una colonia
popular en la ciudad de México. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales.
Suárez, Hugo José (2016). Creyentes urbanos. disco interactivo. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales.
También disponible en https://hugojosesuarez.com/creyentesurbanos/site/index.html
Suárez, Hugo José (2017a). “Vida y muerte de un peñasco”, en Patricia Ramírez (coord.). La erosión del espacio público en la ciudad neoliberal. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales.
Suárez, Hugo José (2017b). “La geografía de la práctica religiosa en una colonia popular en la Ciudad de México”. Sociedad y Religión, xxvii (47), pp. 12-32.
Suárez, Hugo José (2019). “Cuautla #931. Distintas maneras de ser católico de clase media alta en la Ciudad de México”. Encartes, vol. 3, núm 5, pp. 146-163. DOI: https://doi.org/10.29340/en.v3n5.115
Trejo, Alberto y Gilda Waldman (coords.) (2018). Pasaporte sellado. México: UNAM-X
.
Williams, Roman (ed.) (2015). Seeing Religion. Toward a Visual Sociology of Religion. Nueva York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315772240
Zalpa, Genaro (2003). Las iglesias en Aguascalientes: panorama de la diversidad religiosa en el estado. Aguascalientes: Universidad de Aguascalientes, Centro
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Encartes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aviso de derechos de autor
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación con el trabajo registrado con la licencia de atribución Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (por ej. Incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
El material puede ser copiado, distribuido, comunicado, ejecutado públicamente. Se pueden hacer obras derivadas de él. No se puede utilizar para fines comerciales. Se debe reconocer y citar la obra de la forma en que tú especifiques.