Revueltos, grijos y puchuncos: racialization, identity and miscegenation in a town on Costa Chica de Guerrero

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29340/en.v4n8.203

Keywords:

Identity, alterity, race, racialization, miscegenation

Abstract

This article presents an ethnographic discussion around the processes of racialization, miscegenation and the construction of identity/otherness in Punta Maldonado (El Faro), on the Costa Chica of the state of Guerrero. In the first place, it examines the concepts of race and racialization in order to understand how physical attributes have been used to highlight differences and order them into a hierarchy. Next, it explores the meanings of some locally used categories that show the way in which the physical aspect, and the way to wear one’s hair in particular, is socially perceived and interpreted in El Faro. Finally, it analyzes how the idea of mixtures is viewed and incorporated into the collective identity narratives in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Giovanny Castillo Figueroa, Universidad Nacional Autónoma de México

    Giovanny Castillo Figueroa  is an anthropologist from the Universidad Nacional de Colombia, master and doctor in Anthropological Sciences from the Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa. He is currently a postdoctoral fellow at the Centro de Investigaciones Multidisciplinarias sobre Chiapas y la Frontera Sur (CIMSUR), at the Universidad Nacional Autónoma de México, as well as member of the Grupo de Estudios Afrocolombianos. Her research topics revolve around the narratives of identity and otherness and the processes of racialization and ethnicity among Afro-descendant subjects, particularly from Mexico and Colombia. She has also conducted ethnographic research with coastal fishermen, investigating, among other things, empirical knowledge, work techniques and technologies, labor relations and symbolic imaginaries.

References

Aguirre, Gonzalo (1989). Cuijla. Esbozo etnográfico de un pueblo negro. México: uv/ini/Gobierno del estado de Veracruz/fce.

Arias, Julio y Eduardo Restrepo. (2010). “Historizando raza: propuestas conceptuales y metodológicas”, en Crítica y Emancipación, núm. 3, pp. 45-64. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ojs//index.php/critica/article/view/167

Campos, Luis (1999). “Negros y morenos. La población afromexicana de la Costa Chica de Oaxaca”, en Alicia M. Barabas y Miguel A. Bartolomé (coord.), Configuraciones étnicas en Oaxaca. Perspectivas etnográficas para las autonomías, vol. ii. México: inah/ini, pp. 147-183.

Castillo, Amaranta (2003). “Los estereotipos y las relaciones interétnicas en la Costa Chica oaxaqueña”, en Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, núm. 188-189, pp. 267-290. DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2003.188-9.42423

Correa, Carlos (2013). Procesos de socialización familiar y relaciones raciales en El Ciruelo (tesis de Maestría en Antropología). Oaxaca: ciesas.

Cunin, Elisabeth (2003). Identidades a flor de piel. Lo negro entre apariencias y pertenencias: mestizaje y categorías raciales en Cartagena (Colombia). Bogotá: ifea/icanh/uniandes/Observatorio del Caribe Colombiano. DOI: https://doi.org/10.4000/books.ifea.4303

Díaz, Cristina (2003). Queridato, matrifocalidad y crianza entre los afromestizos de la Costa Chica. México: conaculta.

Gall, Olivia (2004). “Identidad, exclusión y racismo: reflexiones teóricas y sobre México”, en Revista Mexicana de Sociología, vol. 66, núm. 2, pp. 221-259. DOI: https://doi.org/10.2307/3541457

Good, Catharine (2005). “El estudio antropológico-histórico de la población de origen africano en México: problemas teóricos y metodológicos”, en María Elisa Velázquez y Ethel Correa (comp.), Poblaciones y culturas de origen africano en México. México: inah, pp. 141-159.

Gutiérrez, Miguel (1997). Derecho consuetudinario y derecho positivo entre los mixtecos, amuzgos y afromestizos de la Costa Chica de Guerrero. México: uagro/cndh.

Hoffmann, Odile (2007). “Las narrativas de la diferencia étnico-racial en la Costa Chica, México. Una perspectiva geográfica”, en Odile Hoffmann y María Teresa Rodríguez (ed.), Los retos de la diferencia. Los actores de la multicuturalidad entre México y Colombia. México: cemca/ciesas/icanh/ird, pp.363-397. DOI: https://doi.org/10.4000/books.irdeditions.20547

Hoffmann, Odile (2008). “Entre etnicización y racialización: los avatares de la identificación entre los afrodescendientes en México”, en Alicia Castellanos (coord.), Racismo e identidades. Sudáfrica y afrodescendientes en las Américas. México: uam-i, pp.163-175.

Lara, Gloria (2017). “Construcción del sujeto de derecho afrodescendiente en México. Reflexiones desde el Pacífico sur mexicano”, en Diálogo Andino, núm. 52, pp. 57-76. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=371351097007 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812017000100057

Masferrer, Cristina (2017). “Racismo y la representación social de lo negro entre niños de pueblos afromexicanos”, en Antropologías del Sur, vol. 4, núm. 8, pp. 169-189. https://doi.org/10.25074/rantros.v4i8.762 DOI: https://doi.org/10.25074/rantros.v4i8.762

Moreno, Mónica (2010). “Mestizaje, cotidianidad y las prácticas contemporáneas del racismo en México”, en Elisabeth Cunin (coord.), Mestizaje, diferencia y nación. Lo “negro” en América Central y el Caribe. México: inah/unam/cemca/ird, pp. 129-170.

Quecha, Citlali (2017). “El racismo y las dinámicas interétnicas: una aproximación etnográfica entre afromexicanos e indígenas en la Costa Chica de México”, en Antropologías del Sur, vol. 4, núm. 8, pp. 149-168. https://doi.org/10.25074/rantros.v4i8.761 DOI: https://doi.org/10.25074/rantros.v4i8.761

Quijano, Aníbal (2000). “Colonialidad del poder, eurocentrismo y américa Latina”, en Edgardo Lander (ed.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: clacso, pp. 201-246.

Stolcke, Verena (2000). “¿Es el sexo para el género lo que la raza para la etnicidad… y la naturaleza para la sociedad?”, en Política y Cultura, núm. 14, pp. 25-60.

Turner, Víctor (2008). La selva de los símbolos. Aspectos del ritual ndembu. Madrid: Siglo xxi.

Velázquez, María (2016). “Balance y retos de los estudios antropológicos sobre poblaciones afrodescendientes en México”, en Anales de Antropología, vol. 50, núm. 2, pp. 177-187. http://dx.doi.org/10.1016/j.antro.2016.05.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.antro.2016.05.007

Velázquez, María y Gabriela Iturralde (2016). “Afromexicanos: reflexiones sobre las dinámicas del reconocimiento”, en Anales de Antropología, vol. 50, núm. 2, pp. 232-246. http://dx.doi.org/10.1016/j.antro.2016.05.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.antro.2016.05.002

Vergara, Francisco (2018). “El color de la piel y las “razas”. La visión bioantropológica”, en Gabriela Iturralde y Eugenia Iturriaga (coord.), Caja de herramientas para identificar el racismo en México. México: Red Integra/Afrodescendencias en México, pp.19-24.

Wade, Peter (2000). Raza y etnicidad en Latinoamérica. Quito: Ediciones Abya-Yala.

Wade, Peter (2014). “Raza, ciencia, sociedad”, en Interdisciplina, vol. 2, núm. 4, pp. 35-62. http://dx.doi.org/10.22201/ceiich.244857 05e.2014.4.47204 DOI: https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2014.4.47204

Widmer, Rolf (1990). Conquista y despertar de las costas de la Mar del Sur (1521-1684). México: conaculta.

Wieviorka, Michel (2009). El racismo: una introducción. Barcelona: Gedisa.

Published

2021-09-21

How to Cite

Revueltos, grijos y puchuncos: racialization, identity and miscegenation in a town on Costa Chica de Guerrero. (2021). Encartes, 4(8), 255-278. https://doi.org/10.29340/en.v4n8.203