Women’s Image-Reconstruction At Puente Grande Prison In Jalisco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29340/en.v1n2.58

Keywords:

woman, prison, identity, photographs

Abstract

The role that women play in today’s society is the result of an ancestral allocation, however, more and more often this role is questioned by women themselves, and it seems that when most violence is questioned is generated against them placing them in a shaky situation between being a victim or victimizer. This is a project that explores the construction of female identity by means photographs as a proposal for women Women’s Rehabilitation Center in Puente Grande (Mexico) were able to rebuild their identity. We consider subordinates and gender studies as well as research-based art and methodologies Entre Voces so that this support out from the horizontality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ileana Landeros, Universidad de Guadalajara

    Martha Ileana Landeros Casillas PhD in Visual Arts and Education from the University of Granada, Master in Visual Arts and Education. A constructivist approach by the University of Granada. Master's Degree in Visual and Contemporary Arts from the Universidad Complutense de Madrid. Master's Degree in Communication from the University of Guadalajara. Graduated in Communication from the Universidad del Valle de Atemajac (UNIVA). Filmmaker and documentary filmmaker, she is currently doing research work on international cooperation in horizontal theoretical and practical processes. She is the director of the documentary Leguaje de mariposas.

References

Burgess, Robert y R. Akers (1966). “Differential Association: Reinforcement Theory of Criminal Behavior”, Social Problems, vol. 14, pp. 128-147. DOI: https://doi.org/10.2307/798612

Bem, Sandra Lipsitz (1981). The Bem Sex Role Inventory. Menlo Park: Mind Garden DOI: https://doi.org/10.1037/t05888-000

Cirese, Alberto, (1987). “Il Molise e la sua identita”, Basilicata, núm. 516, mayo-junio, p. 13.

Corona Berkin, Sarah (2009). La autonomía de la propia mirada. Una metodología mestiza para una sociedad mestiza, ponencia inaugural en el Coloquio de Historia, Filosofía y Teología de la Universidad de Bielefeld, Alemania, 15 de abril de 1995.

Cruz, Karina, (2011). La participación de la mujer universitaria en el movimiento estudiantil de 1968 en México. Ponencia presentada xi Congreso Nacional de Investigación Educativa / 9. Historia e Historiografía de la Educación / Ponencia [Versión digital] recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_09/0925.pdf

Damián, Fernando (2017 marzo 14). Desigualdad salarial, violencia contra la mujer: diputados. Milenio. Recuperado de: http://www.milenio.com/politica/mujeres-salario-hombres-trabajo-violencia-diputados-laboral-milenio_noticias_0_919708449.html.

Delgado, Mónica V. (2013). Las mujeres del 68: Mariposas en un mundo de palabras. Recuperado de http://vivirtlatelolco.blogspot.mx/2013/02/las-mujeres-del-68-mariposas-en-un.html

Gamba, Susana. (2008). ¿Qué es la perspectiva de género y los estudios de género? Recuperado de http://www.mujeresenred.net/spip.php?article1395

Hernández, Nuria Gabriela (2009). Diagnóstico sobre la incidencia de los delitos cometidos por las mujeres privadas de su libertad procesadas y sentenciadas. México: Cámara de Diputados. LXI Legislatura.

Hortin, John A. (1981). Visual Literacy -the Theoretical Foundations: An investigation of the research, practices, and theories. Citado por J.A. Ortega Carillo (s/f). “Publicidad e Iconicidad, Propuestas para una metodología de alfabetización visual”, Serie Informes cnice [en línea], núm. 12. [Consultado 15 jun. 2010]. Disponible en: http://ares.cnice.mec.es/informes/12/contenido/pagina%2087.htm

inegi (2017). “Estadísticas a propósito del día de la mujer”. Disponible en: http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2017/mujer2017_Nal.pdf

Lagarde y de los Ríos, Marcela (1990). Identidad Femenina. Texto difundido por cidhal (Comunicación, Intercambio y Desarrollo Humano en América Latina, A. C. – México). Recuperado de http://www.laneta.apc.org/cidhal/lectura/identidad/texto3.html

— (1996). Lectura 3, “El género”, fragmento literal: ‘La perspectiva de género’, en Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia, pp. 13-38. Ed. horas y horas.

— (1998). Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. México: unam Coordinación General de Estudios de Posgrado/Facultad de Filosofía y Letras.

— (2007). “Por los derechos humanos de las mujeres: la Ley General de Acceso de las Mujeres a una vida libre de violencia”, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, vol. 49, núm. 200, mayo-agosto, pp. 143- 165. unam.

Miguel, Jesús M. de y O. Ponce (1998). “Para una sociología de la fotografía”, Revista Reis, vol. 84, núm. 98, pp.83-124. DOI: https://doi.org/10.2307/40184078

Moreno González, Ascensión (2010). “La mediación artística: un modelo de educación artística para la intervención social a través del arte”, Revista Iberoamericana de Educación, vol. 52, núm. 2, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. DOI: https://doi.org/10.35362/rie5221797

Padierna, María del Pilar (2012). “Educarse ciudadanas en los movimientos sociales; las mujeres zapatistas”, en Programa de Análisis Político de Discurso e Investigación. México: Plaza y Valdés. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=976494&pid=S0187-5795201300030000800004&lng=es

Rodríguez, Ernesto (2000). “Imagen corporal en el desarrollo psicosocial”, en Eenrique Dulanto (comp.). El Adolescente. México: McGraw-Hill Interamericana. [Versión digital]. Recuperado de atenco http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32515016

Serrano, Ana (2014). “Narrar con imágenes: posibilidades de la fotografía y de los lenguajes audiovisuales en arteterapia”, Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, vol. 9, pp.157-158. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2014.v9.47489

Tajfel, Henri (1981). Human Groups and Social Categories. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2018-09-21

How to Cite

Women’s Image-Reconstruction At Puente Grande Prison In Jalisco. (2018). Encartes, 1(2), 100-129. https://doi.org/10.29340/en.v1n2.58