The Sound Creation of the Jaranera Community: Reflections on the Practice of Son Jarocho at the Tijuana-San Diego Border

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29340/en.v7n13.356

Keywords:

fandango, music community, participative music, son jarocho

Abstract

This article reflects on the collective practice of the son jarocho on
the Tijuana-San Diego border. Interviews and participant observation at places where the son jarocho is played point to music and sound production’s role in forging a sense of community among the players of this musical genre that has
taken root on the U.S.-Mexican border in the past two decades. In addition to the findings of research conducted between 2020 and 2022 in this border area, the discussion includes information gathered over at least three decades in the Veracruz region, Mexico City, and other countries. Finally, in order to reveal
how this particular music is conceived as an alternative to the daily experience of living along the border, musician testimonies shed light on the history of this music along the border.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Madison Koen, Independiente

    Master in Cultural Studies from El Colegio de la Frontera Norte. He holds a Bachelor's degree in Music from The University of North Texas and a Bachelor's degree in Spanish, also from The University of North Texas. As a musician he has participated in several orchestras and groups of traditional Mexican and early music in Mexico and the United States, such as Mariachi Quetzal in Dallas, Texas and Grupo Segrel in Mexico City.

  • Miguel Olmos, El Colegio de la Frontera Norte

    PHD in Ethnology and Social Anthropology from the École des Hautes Études en Sciences Sociales. He has been a researcher at El Colegio de la Frontera Norte since 1998. He has conducted fieldwork in different border cities and with various indigenous peoples in northwestern Mexico and southern USA. He directed the Department of Cultural Studies from 2009 to 2013. Since 1998 she has been a member of the National System of Researchers Level II. His books include: Fronteras Culturales: Alteridad y Violencia, COLEF 2013; Músicas Migrantes, Librenia Bonilla Artigas UANL, UAS, Mexico City 2012; Música indígena y contemporaneidad INAH-COLEF 2016 and Etnomusicología y Globalización, COLEF 2020. He has taught at universities in Mexico and abroad.

References

Aguirre Beltrán, Gonzalo (1967). Regiones de refugio: El desarrollo de la comunidad y el proceso dominical en mestizoamérica. México: Instituto Indigenista Interamericano.

Anderson, Benedict (1983). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Augé, Marc (1992). Non-lieux. Introduction á une anthropologie de la surmodernité. París: Éditions du Seuil.

Balcomb, Hannah (2012). “Jaraneros and Jarochas: The Meanings of Fandangos and Son Jarocho in Immigrant and Diasporic Performance”. Tesis de maestría, University of California, Riverside.

Bonfil Batalla, Guillermo (1987). México profundo. Una civilización negada. México: CIESAS/SEP, Foro 2000.

Bermudo, Juan (1555). Declaración de instrumentos musicales. Libro iv. Osuna: Juan de León.

Camacho, Gonzalo et al. (2003). La música del maíz. Canarios: sones rituales de la Huasteca (vol. ii). México: Museo Nacional de Culturas Populares- Conaculta.

Cardona, Ishtar (2011). “Fandangos de cruce: la reapropiación del son jarocho como patrimonio cultural”, Revista de Literaturas Populares, núm. 1, pp. 130-146.

Cardona, Ishtar y Christian Rinaudo (2017). “Son jarocho entre México y Estados Unidos: definición ‘afro’ de una práctica transnacional”, Desacatos, núm. 53, pp. 20-37.

Covarrubias Orozco, Sebastián de (1611). Tesoro de la lengua castellana, o española. Madrid: Luis Sánchez, Impresor del Rey N. S.

Cruz, Eloy (2002). Laberinto en la guitarra. El espíritu barroco del son jarocho [cd]. México: Urtext.

Cruz, Eloy (2023). Comunicación personal, octubre de 2023. Delgado Calderón, Alfredo (2004). Historia, cultura e identidad en el Sotavento. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Delgado, Manuel (2005). “Espacio público y comunidad”, en Miguel Lisbona (ed.). La comunidad al debate. Reflexiones sobre el concepto de comunidad en el México contemporáneo. México: El Colegio de Michoacán-Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.

Figueroa Hernández, Rafael (2007). Son jarocho: guía histórico-social. Xalapa: Conaculta/fonca.

Fink, Michael (2007). Stringing and Tuning the Renaissance Four-Course Guitar: Interpreting the Primary Sources, disponible en http://www.laguitarra-blog.com/wp-content/uploads/2012/03/strining-and-tuning-the-renaissance-four-course-guitar.pdf

García de León, Antonio (1992). “El Caribe afroandaluz: permanencia de una civilización popular”, en La Jornada Semanal, núm. 135, 12 de enero, pp. 27-33.

García de León, Antonio (2002). El mar de los deseos. El Caribe hispano musical. Historia y contrapunto.

México: Siglo XXI.

García de León, Antonio (2006). Fandango: el ritual del mundo jarocho a través de los siglos. México:

Conaculta y Sotavento Programa de Desarrollo Cultural. García Díaz, Bernardo (2022) El renacimiento del son jarocho y el Grupo Mono.

Blanco (1977-2000). Xalapa: Librería Mar Adentro, INAH, IVC, Instituto de Investigaciones Lingüístico-Literarias de la Universidad Veracruzana, Museo de Historia de Ciudad Mendoza, Universidad

Veracruzana.

Garduño, Everardo (2017). “Antropología de la frontera, la migración y los procesos transnacionales”, Frontera Norte, núm. 30, pp. 65-90.

Gottfried, Jessica (2005). “El fandango jarocho actual en Santiago Tuxtla, Veracruz”. Tesis de maestría. Universidad de Guadalajara.

Gottfried, Jessica (2014). “Los sonidos que hacen un fandango”, en Benjamín Muratalla.

Cuando vayas al fandango... Fiesta y comunidad en México. México: INAH/Conaculta, pp. 37-38.

Hernández, Alexandro (2014). “The Son Jarocho and Fandango Amidst Struggle and Social Movements: Migratory Transformation and Reinterpretation of the Son Jarocho in La Nueva España, México,

and the United States”. Tesis de doctorado. Los Ángeles: University of California.

Jurado, María Eugenia (2005). “Xochipitzahua, flor menudita: Del corazón al altar, música y cantos de los pueblos nahuas. El hablar florido del corazón nahua”, en Testimonio Musical de México 45. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia/Conaculta.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2021). Censo de Población y Vivienda 2020. Conjunto de Datos: Población de 3 años y más. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/sistemas/Olap/Proyectos/bd/censos/cpv2020/P3Mas.asp

Kearney, Michael (1991). “Borders and Boundaries of State and Self at the End of Empire”, Journal of Historical Sociology, vol. 4, núm.1, pp. 52-74. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6443.1991.tb00116.x

Koen, Madison (2022). “Son jarocho fronterizo: Una aproximación a los significados colectivos de una práctica compartida entre Tijuana y San Diego”. Tesis de maestría. El Colegio de la Frontera Norte.

Lévi-Strauss, Claude (1994). Mirar, escuchar, leer. Madrid: Siruela.

Lisbona, Miguel (2005). La comunidad al debate. Reflexiones sobre el concepto de comunidad en el México contemporáneo. México: El Colegio de Michoacán- Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.

Loza, Steven J. (1982). “Origins, Form, and Development of the Son Jarocho: Veracruz, México”, Aztlán, vol. 13, núm. 1-2, pp. 257-274. DOI: https://doi.org/10.1525/azt.1982.13.1-2.257

Merriam, Alan (1964). The Anthropology of Music. Evanstone: Northwestern University Press.

Mejía Armijo, Manuel (2023). Comunicación personal, abril de 2023.

Olmos Aguilera, Miguel (2011). El chivo encantado. Estética del arte indígena en el noroeste de México, México: forca/El Colegio de la Frontera Norte.

Olmos Aguilera, Miguel (2013). Músicas migrantes. La movilidad artística en la era global. Tijuana:

El Colegio de la Frontera Norte.

Olmos Aguilera, Miguel (2020) (coord.). Etnomusicología y globalización. Dinámicas cosmopolitas de

la música popular. Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.

Radio Educación (s/f.). Encuentro de Jaraneros. México: Radio Educación (Secretaría de Educación Pública) y Discos Pentagrama (3 fonodiscos L.D.).

Pascoe, Juan (2003). La mona. Xalapa: Universidad Veracruzana.

Pérez Montfort, Ricardo (2000). Avatares del nacionalismo cultural. Cinco ensayos. México: CIESAS.

Pérez Montfort, Ricardo (1992). Tlacotalpan, la virgen de La Candelaria y los sones. México: Fondo

de Cultura Económica.

Pérez Montfort, Ricardo (2002). “Testimonios del son jarocho y del fandango: apuntes y reflexiones

sobre el resurgimiento de una tradición regional hacia finales del siglo XX”, Antropología. Revista Interdisciplinaria del INAH, (66), pp. 81-95. Recuperado a partir de https://revistas.inah.gob.mx/index.

php/antropologia/article/view/4993

Rebolledo Kloques, Octavio (2005). El marimbol. Orígenes y presencia en México y el mundo. Xalapa: Universidad Veracruzana.

Rinaudo, Christian (2019). “Musique et danse du Sotavento mexicain dans la construction locale et (trans)nationale des appartenances”, Revue Européenne des Migrations Internationales, vol. 35, pp. 175-196. DOI: https://doi.org/10.4000/remi.13769

Sheehy, Daniel (1979). “The Son Jarocho: The History, Style, and Repertory of Changing Mexican Musical Tradition”. Tesis de doctorado. Los Ángeles: University of California.

Shelemay, Kay Kaufman (2011). “Musical Communities: Rethinking the Collective in Music”, Journal of the American Musicological Society, vol. 64, núm. 2, 349-390. DOI: https://doi.org/10.1525/jams.2011.64.2.349

Turino, Thomas (2008). Music as Social Life: The Politics of Participation. Chicago: University of Chicago Press.U. S. Department of Homeland Security (dhs) (2023). Nationwide Encounters.

https://www.cbp.gov/newsroom/stats/nationwide-encounters

Vela, Sergio (2009). Soneros de Baja California. Mexicali. https://dokumen.tips/documents/soneros-de-baja-california-el-libro.html

Zamudio Serrano, Cecilia del Mar (2014). “Dos tarimas, un fandango. Dinámicas y relaciones transfronterizas entre los jaraneros de Tijuana, México-San Diego, eua: Un análisis desde el lado sur de la

frontera”. Tesis de maestría. Universidad Veracruzana.

Zarina Palafox, Ana (2014). “Fandango en oposición a escenario”, en Benjamín Muratalla. Cuando vayas al fandango... Fiesta y comunidad en México. México: INAH/Conaculta, pp. 37-38.

Published

2024-03-21

How to Cite

The Sound Creation of the Jaranera Community: Reflections on the Practice of Son Jarocho at the Tijuana-San Diego Border. (2024). Encartes, 7(13). https://doi.org/10.29340/en.v7n13.356