The Methodological Imagination at the Edge: Notes About the Production of Knowledge
DOI:
https://doi.org/10.29340/en.v6n11.304Keywords:
production of knowledge, research positioning, scientific practice, methodological imagination, theoretical imaginationAbstract
This text enters into dialogue with the article “Essays on the abyss: Politics of gaze, violence, technopolitics” by Rossana Reguillo, in which the au- thor plants the question using methodological imagination and recounts her own work on production of knowledge over the years. Based on the reading, I propose a reflection about the ways we do social research, using three axes: the position- ing we build as researchers, social research practices, and finally arriving at theo- retical and methodological imagination.
Downloads
References
Anderson, Jon, Peter Adey y Paul Bevan (2010). “Positioning Place: Polylogic Approaches to Research Methodology”. Qualitative Research, 10 (5), pp. 589-604. https://doi.org/10.1177/1468794110375796 DOI: https://doi.org/10.1177/1468794110375796
Becker, Howard (1967). “Whose Side Are We On?” Social Problems, 14 (3), pp. 239-247. https://doi.org/10.2307/799147 DOI: https://doi.org/10.2307/799147
Becker, Howard (2015). Para hablar de la sociedad, la sociología no basta. México/Buenos Aires/Barcelona: Siglo XXI.
Bourdieu, Pierre (2003). “Introducción”, en Pierre Bourdieu (coord.). Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía (pp. 37-48). Barcelona: Gustavo Gili.
Collignon, María Martha (2019, marzo 29). Desafíos metodológicos y posicionamiento del investigador [conferencia]. Seminario Espacialidades en la Era Global, Universidad De La Salle Bajío.
Corlett, Sandra y Mavin Sharon (2018). “Reflexivity and Researcher Positionality”, en Catherine Cassell, Ann Cunliffe y Gina Grandy (eds.). The Sage Handbook of Qualitative Business and Management Research Methods (pp. 377-389). Londres: SAGE. DOI: https://doi.org/10.4135/9781526430212.n23
Darley, Andrew (2000). Visual Digital Culture. Surface Play and Spectacle in New Media Genres. Londres/Nueva York: Routledge.
Difusión AMIC (2020b, diciembre 1). La vida entre pantallas: Diálogos sobre metodología para el estudio de la cultura digital [vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=xbXgTXU_cCw
Difusión AMIC (2020a, noviembre 27). Conferencia Dra. Rossana Reguillo: Escenarios, algoritmos y sistemas complejos investigar la comunicación en la covidianidad [vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=-xjr2TgSbKc
Flores-Márquez, Dorismilda y Rodrigo González Reyes (coords.) (2021). La imaginación metodológica: coordenadas, rutas y apuestas en el estudio de la cultura digital. México: Tintable.
Frizot, Michel (2009). El imaginario fotográfico. México: Almadía/Conaculta/UNAM/Fundación Televisa.
McKay, Patrick y J. D. Payne (creadores) (2022). The Lord of the Rings: The Rings of Power [serie]. Amazon Studios.
McQuarrie, Christopher (director) (2012). Jack Reacher [película]. Paramount Pictures.
Mills, Wright (2000). The Sociological Imagination: Fortieth Anniversary Edition. Nueva York: Oxford University Press.
Reguillo, Rossana (2021). Necromáquina: Cuando morir no es suficiente. Guadalajara: Ned Ediciones/ITESO
— (2023). “Ensayos sobre el abismo: políticas de la mirada, violencia, tecnopolítica”. Encartes Antropológicos, núm. 11, vol. 6 . https://doi.org/10.29340/en.v6n11.317 DOI: https://doi.org/10.29340/en.v6n11.317
Restrepo, Eduardo (2018). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Rodríguez-Milhomens, Graciela (2008). “La metodología de los ThunderCats. Entrevista a Rossana Reguillo”. Dixit, núm. 6, pp. 12-17. https://doi.org/10.22235/d.v0i6.233 DOI: https://doi.org/10.22235/d.v0i6.233
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Encartes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aviso de derechos de autor
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación con el trabajo registrado con la licencia de atribución Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (por ej. Incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
El material puede ser copiado, distribuido, comunicado, ejecutado públicamente. Se pueden hacer obras derivadas de él. No se puede utilizar para fines comerciales. Se debe reconocer y citar la obra de la forma en que tú especifiques.