Popular music, globalization and economy. An introducction
DOI:
https://doi.org/10.29340/en.v4n8.255Keywords:
Popular music, Globalization, EconomyAbstract
Introduction to the dossier: "Popular music, globalization and economy". The set of works that make up this dossier addresses issues related to the thematic convergence between globalization, popular music and economy, whose diverse and unequal universes require the help of different disciplines, such as ethnomusicology, sociology, social psychology and, importantly, social anthropology and its ethnographic method.
Downloads
References
Appadurai, Arjun (1991). “Introducción: las mercancías y la política del valor”, en Arjun Appadurai (ed.). La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. México: Grijalbo / conaculta, pp. 17-87.
Díaz-Santana, Luis (2018). Historia de la música norteña mexicana: desde los grupos precursores al auge del narcocorrido. México: Plaza y Valdés Editores.
Glick-Schiller, Nina, Linda Basch y Cristina Szanton Blanc (1992). “Transnationalism: A New Analytical Framework for Understanding Migration”, en Nina Glick-Schiller, Linda Basch y Cristina Szanton Blanc (ed.), Towards a Transnational Perspective on Migration: Race, Class, Ethnicity and Nationalism Reconsidered. Nueva York: Annals of the New York Academy of Sciences, pp. 1-24. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1992.tb33484.x
Kopytoff, Igor (1991). “La biografía cultural de las cosas: la mercantilización como proceso”, en Arjun Appadurai (ed.). La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. México: Grijalbo/conaculta, pp. 89-122.
Laing, David (2012). “Music and the Market. The Economics of Music in the Modern World”, en Martin Clayton, Trevor Herbert y Richard Middleton (ed.), The Cultural Study of Music: A Critical Introduction. Nueva York: Routledge, pp. 288-298.
Lasén Díaz, Amparo (2019). “Lo ordinario digital: digitalización de la vida cotidiana como forma de trabajo”. Cuadernos de relaciones laborales, vol. 37, núm. 2, pp. 312-330. https://doi.org/10.5209/crla.66040 DOI: https://doi.org/10.5209/crla.66040
Lins Ribeiro, Gustavo (2018). Otras globalizaciones. Barcelona: uam-Gedisa.
Montoya Arias, Luis Omar (2014). La norteña en Latinoamérica o el transnacionalismo musical cosmopolita en las periferias. Tesis doctoral. Mérida: ciesas Peninsular.
Malcomson, Hettie (2019). “Negotiating Violence and Creative Agency in Commissioned Mexican Narco Rap”. Bulletin of Latin American Research, vol. 38, núm. 3, pp. 347-362. https://doi.org/10.1111/blar.12977 DOI: https://doi.org/10.1111/blar.12977
Olmos Aguilera, Miguel (2020). Etnomusicología y globalización. Dinámicas cosmopolitas de la música popular. Tijuana: colef.
Olvera, José Juan, Ramiro Godina, Luis Díaz-Santana y Alfonso Ayala (2017). ¿Por qué una etnografía del bajo sexto y del acordeón para entender su economía? Documento de trabajo.
Portes, Alejandro (2005). “Convergencias teóricas y evidencias empíricas en el estudio del transnacionalismo de los inmigrantes”. Migración y Desarrollo, núm. 4, pp. 2-19. https://doi.org/10.35533/myd.0304.ap DOI: https://doi.org/10.35533/myd.0304.ap
Sandoval Hernández, Efrén (2012). Infraestructuras transfronterizas: etnografía de itinerarios en el espacio social Monterrey-San Antonio. México y Tijuana: ciesas-El colef.
Ragland, Cathy (2011), Mexican Migrants Creating a Nation between Nations. Filadelfia: Temple.
Simonett, Helena (2001). Banda. Mexican Musical Life Across Borders. Middletown: Wesleyan University Press. https://doi.org/10. 2307/3595232
Zavala, Oswaldo (2020). “La narconarrativa después del juicio del siglo”. Confluenze, Rivista di Studi Iberoamericani, vol. 12, núm. 1, pp. 5-28. https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/11326
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Encartes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aviso de derechos de autor
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación con el trabajo registrado con la licencia de atribución Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (por ej. Incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
El material puede ser copiado, distribuido, comunicado, ejecutado públicamente. Se pueden hacer obras derivadas de él. No se puede utilizar para fines comerciales. Se debe reconocer y citar la obra de la forma en que tú especifiques.