“Their Gazes in Our Memory”. Graffiti as a Discursive Strategy as a Response to Forced Disappearances in the Córdoba-Orizaba Region
DOI:
https://doi.org/10.29340/en.v4n8.209Keywords:
violence in Veracruz, forced disappearance, street art, resistance, struggles for memoryAbstract
This article analyses the murals on disappeared youngsters in the Orizaba-Córdoba region in the state of Veracruz, where forced disappearances have been a serious problem for years. We analyze the work of the artist Aldo Daniel Hernández “Fise”, as an act of resistance of the mothers, members of the victims collective, as a struggle against oblivion and impunity, placing them in their context and analyzing the reactions of authorities and society. This approach is carried out with the theoretical framework of the sociology of art as applied by Salazar (2011) on murals of Ciudad Juárez, inspired by the original framework by García Canclini (2006). It focuses on the process of organization for the creation of these art works, the ideological framework that allowed the conditions for their creation, and the visual discursive strategies applied. A discursive struggle becomes visible amongst the victims that intend to draw attention to the injustice they suffer and the preservation of memory, and other political and social actors who try to silence them.
Downloads
References
Anaya, Ricardo (2002). El graffiti en México, ¿arte o desastre? Querétaro: Universidad Autónoma de Querétaro.
Banksy (2005). Wall and Piece. Londres: Random House.
Castelman, Craig (2012). Getting up. Hacerse ver. Graffiti metropolitano en Nueva York. Madrid: Capitán Swing.
Connerton, Paul (2010)[1989]. How Societies Remember [versión Kindle]. Cambridge y Nueva York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511628061 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511628061
Correa-Cabrera, Guadalupe (2018). Los Zetas, Inc: la corporación delictiva que funciona como empresa trasnacional. México: Temas de Hoy.
El Mundo de Orizaba (2018, 14 de julio). “Borran mural de desaparecidos” [Publicación de Facebook]. Recuperado de https://www.facebook.com/watch/?v=2220959614597638, consultado el 21 de junio de 2021.
Feria, María Fernanda y Rosa María Lince Campillo (2010). “Arte y grupos de poder: el muralismo y la ruptura”. Estudios Políticos, vol. 9, núm. 21, pp.83-100. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2010.21.24149 DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2010.21.24149
Flores Valencia, Alejandro y Ricardo Ramírez Arriola (2016). “Amarillo en La Patrona”, en Lucina Jiménez (coord.), Arte para la convivencia y educación para la paz [versión Kindle]. México: Fondo de Cultura Económica / Secretaría de Cultura.
Gándara, Lelia (2007). Graffiti. Buenos Aires: Eudeba.
García, Jacobo (2014, 26 de junio). “Las cinco cruces de doña Berta en el pueblo de las fosas”. Diario El Mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/cronica/2014/06/29/53ae87ffe2704eba3e8b456d.html, consultado el 11 de junio de 2021.
García Canclini, Néstor (2006). La producción simbólica. Teoría y método en sociología del arte. México: Siglo xxi.
Garí, Joan (1995). La conversación mural. Apuntes para una historia del graffiti. Madrid: Fudesco.
Gil Olmos, José, et al. (2018). Los buscadores. México: Ediciones Proceso.
González Villarreal, Roberto (2012). Historia de la desaparición, nacimiento de una tecnología represiva. México: Terracota.
Guevara Bermúdez, José Antonio y Guadalupe Chávez Vargas (2018). “La impunidad en el contexto de la desaparición forzada en México”. Eunomía. Revista en Cultura de la Legalidad, núm. 14, pp.162-174. https://doi.org/10.20318/eunomia.2018.4161. DOI: https://doi.org/10.20318/eunomia.2018.4161
Halbwachs, Maurice (2004). La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Hernández Sánchez, Pablo (2003). La historia del graffiti en México. México: Radio Neza.
Huffschmid, Anne (2012). “Topografías en conflicto”, en Anne Huffschmidt y Valeria Durán (eds.), Topografías conflictivas. Memorias, espacios y ciudades en disputa. Buenos Aires: Trilce, pp. 11-20.
Instituto Mexicano de Derechos Humanos y Democracia (2019). Dignificando la memoria. La desaparición de personas en Veracruz. México: Comisión Ejecutiva de Atención a Víctimas – Instituto Mexicano de Derechos Humanos y Democracia.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2016). Anuario estadístico y geográfico de Veracruz. México: inegi. Recuperado de https://books.google.com.mx/books?id=ayDZDwAAQBAJ, consultado el 21 de junio de 2021.
Jiménez, Lucina (2016a). “Introducción”, en Lucina Jiménez (ed.), Arte para la convivencia y educación para la paz. México: Fondo de Cultura Económica / Secretaría de Cultura, pp. 9-17.
Jiménez, Lucina (2016b). “Educar en artes y cultura para la convivencia y la paz”, en Lucina Jiménez (ed.), Arte para la convivencia y educación para la paz. México: Fondo de Cultura Económica / Secretaría de Cultura, pp. 19-33.
León, Miguel Ángel (2016, 25 de septiembre). “La ciudad tapizada con rostros de secuestrados”. BlogExpedienteMx. Recuperado de http://periodicodeveracruz.com/nota/21582/periodico-de-veracruz-portal-de-noticias-veracruz/la-ciudad-tapizada-con-rostros-de-secuestrados, consultado el 11 de junio de 2021.
López, Juan Carlos (2016). Nuestra lucha es salvar tradiciones. Actores y agencias étnicas en Sayula de Alemán, Veracruz. Tesis de maestría, ciesas-Golfo. Recuperado de http://repositorio.ciesas.edu.mx/bitstream/handle/123456789/381/M676.pdf, consultado el 21 de junio de 2021.
López, Laura Iveth (2016). “Los proyectos culturales como herramienta para reinventarnos”, en Lucina Jiménez (ed.), Arte para la convivencia y educación para la paz. México: Fondo de Cultura Económica–Secretaría de Cultura, pp. 144-160.
Miranda Cano, Leonardo (2016). “Los artistas de Juárez y la reconstrucción de la paz”, en Lucina Jiménez (ed.), Arte para la convivencia y educación para la paz. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica-Secretaría de Cultura, pp. 106-126.
Olvera, Alberto Javier, Alfredo Zavaleta y Víctor Andrade (2012). Veracruz en crisis. Xalapa: Universidad Veracruzana.
Olvera, Alberto Javier, Alfredo Zavaleta y Víctor Andrade (2013). Diagnóstico de la violencia, la inseguridad y la justicia en Veracruz. Xalapa: Universidad Veracruzana.
Olvera, Alberto Javier (2018). “Los regímenes autoritarios subnacionales en la región golfo-sur de México”, en José Alfredo Zavaleta y Arturo Alvarado (ed.), Interregnos subnacionales. La implementación de la Reforma de Justicia Penal en México. El caso de la región golfo-sureste. México: Colofón / Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, pp. 39-60.
Ovalle, Camilo Vicente (2019). Tiempo suspendido. Una historia de la desaparición forzada en México 1940-1980. México: Bonilla Artigas Editores.
Palacio, Celia del (2018). Callar o morir en Veracruz. Violencia y medios de comunicación en el sexenio de Javier Duarte (2010-2016). México: Juan Pablos.
Palacio, Celia del (2020). Porque la lucha por un hijo no termina… Testimonios de familiares del Colectivo Orizaba-Córdoba. Xalapa: Universidad Veracruzana / Fundación Heinrich Böll. DOI: https://doi.org/10.25009/uv.2435.1518
Ramírez Rodríguez, Rodolfo (2013). “Diego Rivera y las imágenes de lo popular en el nacionalismo cultural”. Revista Tramas, núm. 40, pp. 319-350. Recuperado de https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/675, consultado el 13 de junio de 2021.
Rendón, Eunice (2016). “El arte, la cultura y la prevención social de la violencia: una perspectiva práctica”, en Lucina Jiménez (ed.), Arte para la convivencia y educación para la paz. México: Fondo de Cultura Económica / Secretaría de Cultura, pp. 276-299.
Roitstein, Florencia y Andrés Thompson (2018). La rebelión de lo cotidiano. Mujeres generosas que cambian América Latina. Buenos Aires: Biblos.
RompevientoTV (2015, 29 de noviembre). Serapaz –09 de noviembre 2015– Programa sobre desaparición forzada y desaparición por particulares (video). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=rR4Qk9Y0fS8, consultado el 13 de junio de 2021.
Salazar, Salvador (2011). “Imágenes ocultas en la ciudad fronteriza. La simulación de la producción artística como relato clandestino”. Frontera Norte, vol. 23, núm. 45, pp. 257-285. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-73722011000100009, consultado el 21 de junio de 2021.
Santiago, Violeta (2019). Guerracruz. Rinconcito donde hacen su nido las hordas del mal. México: Aguilar.
Siscar, Majo (2014, 3 de noviembre). “Los 20 desaparecidos en Veracruz que no están ni en las estadísticas”. Animal Político. Recuperado de https://www.animalpolitico.com/2014/11/los-20-desaparecidos-en-veracruz-que-aparecen-ni-en-las-estadisticas/, consultado el 13 de junio de 2021.
Soto, José Luis (2018). Colectivo Familias de Desaparecidos Orizaba-Córdoba: Acción colectiva, identidad y comunidades de duelo. Tesis de maestría, Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora.
Valenzuela, José Manuel (2012). Welcome amigos to Tijuana. El graffiti en la frontera. México: conaculta / colef / Editorial rm.
Velázquez, Luis (1985). Bamba violenta. México: Océano.
Villarreal, Carlos (2016). “Postales desde el infierno jarocho. Tácticas retóricas gráficas en la obra de Bruno Ferreira”. Revista Balajú, núm. 5, pp. 114-135. DOI: https://doi.org/10.25009/blj.v0i5.2534
Villarreal, Teresa (2014). “La desaparición de personas en Veracruz”. Clivajes. Revista de Ciencias Sociales, núm. 5, pp. 1-29.
Villarreal, Teresa (2016). “Los colectivos de familiares de personas desaparecidas y la procuración de justicia”. Intersticios Sociales, núm. 11, pp. 1-28. DOI: https://doi.org/10.55555/IS.11.94
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Encartes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aviso de derechos de autor
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación con el trabajo registrado con la licencia de atribución Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (por ej. Incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
El material puede ser copiado, distribuido, comunicado, ejecutado públicamente. Se pueden hacer obras derivadas de él. No se puede utilizar para fines comerciales. Se debe reconocer y citar la obra de la forma en que tú especifiques.