Suspended Gazes
The Pictures Of The Disappeared In Jalisco
DOI:
https://doi.org/10.29340/en.v3n6.130Keywords:
violence, disappearance, photography, identityAbstract
The war on crime has brought, for the past 13 years, a spiral of violence that has left deep scars on Mexican society. Every day, mass media records the expressions of the failed security strategy, although they do it mostly to beautify and spectacularize it. In the middle of the coverage by the major news outlets, war victims have opted for other practices, particularly the families of the disappeared, who use the materiality of images to create search files that help others visualize the absence of their loved ones.
The present work will answer the question: what meanings does photography have in the context of the disappearance of people in the middle of the war on crime? To do so I will rely on the analysis and display of files gathered during my fieldwork in Guadalajara throughout 2018 and 2019. The text includes interviews and sketches that allow me to illustrate the relevance that photography has in the event of a disappearance in which the identity of who is missing, tried to be displayed to others through this image, plays a central role.
Downloads
References
Barthes, Roland (1982). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
Castillo, Alberto del (2017). Fotografía y memoria. Conversaciones con Eduardo Longoni. México: fce / Instituto Mora.
Centro de Justicia para la Paz y el Desarrollo (Cepad) (2018). Informe: proceso de creación e implementación de la Fiscalía Especializada en Personas Desaparecidas. México: Cepad.
Congressional Research Service (2019). Mexico: Organized Crime and Drug Trafficking Organizations. Washington: crs.
Da Silva, Ludmila (2011).“Re-velar el horror: fotografía, archivos y memoria frente a la desaparición de personas”, Revista de Historia de la Universidad Centroamericana, núm. 27, pp. 75-90.
Foucault, Michel (1977). La historia de la sexualidad. México: Siglo xxi.
González, Laura (2018). “What is Present, What is Visible: the Photo-Portraits of the 43 Disappeared Students of Ayotzinapa as Positive Social Agency”, Journal of Latin American Studies, vol. 27, núm. 4, pp. 487-506. https://doi.org/10.1080/13569325.2018.1485557 DOI: https://doi.org/10.1080/13569325.2018.1485557
Índice Global de Impunidad. México (2018). La impunidad subnacional en México y sus dimensiones igi-mex 2018. Puebla: Universidad de las Américas.
Johnson, Anne (2018). “La labor afectiva del duelo: ofrendas, pérdidas y desapariciones en Guerrero”, Investigación Teatral. Revista de artes escénicas y performatividad, vol. 9, núm. 13, pp. 105-122. https://doi.org/10.25009/it.v9i13.2557 DOI: https://doi.org/10.25009/it.v9i13.2557
López, Denisse (2020, 21 de enero). “Jalisco, el hoyo negro de México: es el estado con más desaparecidos”, en Infobae. Recuperado de: https://www.infobae.com/america/mexico/2020/01/21/jalisco-el-hoyo-negro-de-mexico-es-el-estado-con-mas-desaparecidos/, consultado el 1º de julio de 2020.
Moreno, Jorge (2018). El duelo revelado. La vida social de las fotografías familiares de las víctimas del franquismo. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Peirano, Mariza (2011). “Your id, please? The Henry Gates vs. James Crowley Event from an Anthropological Perspective”, Vibrant, vol. 8, núm. 2, pp. 39-67. https://doi.org/10.1590/S1809-43412011000200003 DOI: https://doi.org/10.1590/S1809-43412011000200003
Strassler, Karen (2010). Refracted Visions: Popular Photography and National Modernity in Java. Durham: Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822391548 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw7gs
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Encartes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aviso de derechos de autor
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación con el trabajo registrado con la licencia de atribución Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (por ej. Incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
El material puede ser copiado, distribuido, comunicado, ejecutado públicamente. Se pueden hacer obras derivadas de él. No se puede utilizar para fines comerciales. Se debe reconocer y citar la obra de la forma en que tú especifiques.